Deze site maakt gebruik van cookies om het beste gebruikersgemak te garanderen.

Day Trading

26 aug 2014 13:32 #2780 door Victoria
Stijging zet goed door.

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • Victoria
  • Victoria's Profielfoto
26 aug 2014 12:47 #2779 door Fred
Er wordt weer behoorlijk gebruik gemaakt van de lunchpauze......

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • Fred
  • Fred's Profielfoto
26 aug 2014 12:42 #2778 door Fred

GreedAndFear.eu schreef : Ter compensatie van een weinig spannende beurs dan maar een aardige bevinding/gedachten experiment:

Ik vroeg me af wat een 'always long' tactiek voor gevolgen zou hebben. Elke dag neem je een long positie in op opening (of beter een overnight futures op slot de dag ervoor). Zet een stop loss op bv -0,4%. Als je niet wordt uitgestopt trek je de stop bij volgend slot op naar weer -0,4% en laat je de positie lopen.

Er is een redelijke kans dat je intra day wordt uitgestopt (vooral in volatiele tijden) en nog erger: dat de beurs na een intra day stoploss alsnog stijgt. En toch is dat een zeer profijtelijke werkwijze. De kracht van elke dag consequent zijn en er verder niet meer handmatig en impulsief ingrijpen is enorm! Dit vermoeden had ik al natuurlijk, maar het effect is veel groter dan ik had verwacht.

Het zwakke punt zoals altijd: de trader zelf. Want deze moet kunnen doorstaan dat hij in extreem volatiele tijden soms 5 tot 8 dagen achter elkaar wordt uitgestopt (met een klein verlies dat wel). En dat van al die keren er ook nog wel gemiddeld een kwart 'ongelukkig' zijn, dus dat na de stop de markt alsnog stijgt. De trader moet dus de discipline hebben om al die (frustrerende) sessies gewoon uit te zitten en pas op slot weer in actie te komen.

Zelf volg ik al een tijd de regel van maximaal 1 trade per dag (zowel long als short) en dat is een zeer ontspannen werkwijze. Ik lees nog wel eens van traders 'dat ze handen aan de knoppen hebben', maar dat is naar mijn mening een kansloze weg. Het menselijk brein kan niet met geld omgaan en al helemaal niet in spannende situaties van FED/ECB/macro berichten.

Een andere reden dat 'always long' beter werkt dan 'always short' is uiteraard dat beursdalingen vaak korter duren en scherper zijn dan stijgingen die rustiger zijn en langer duren. Maar zelfs in scherp dalende markt zitten soms enorme stijgingsdagen (zie begin 2009 bv).

Kortom, de kracht van de stoploss en het consequent toepassen is enorm, helemaal als je daarnaast een systeem hebt dat met een positieve verwachtingswaarde de dagelijkse richting goed voorspelt. Dit geeft nog weer eens een grote verbetering tov long only. Dus handen juist niet aan de knoppen, maar afblijven! ;-)

Het gaat te ver om mijn spreadsheet hier te posten, dat is een redelijk ding en vergt veel uitleg. Dit construeren laat ik over aan de ijverige lezer zelf ;-)


Goed stukje GreedAndFear. Waar pas je het zelf op toe? Op de futures, dax of aex? Deze vraag omdat er wel verschillen zijn qua US markt of Europees qua stijging de laatste jaren. Wat pak je gemiddeld per future na kosten over een jaar gezien?
Dat van dat "handen juist van de knoppen af" ben ik overigens geheel met je eens. In alle rust een plan maken en het dan na het in werking zetten laten lopen is inderdaad het beste. De enige goede manier waarschijnlijk om emoties buiten te sluiten.

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • Fred
  • Fred's Profielfoto
26 aug 2014 12:34 - 26 aug 2014 12:39 #2777 door GreedAndFear.eu
Ter compensatie van een weinig spannende beurs dan maar een aardige bevinding/gedachten experiment:

Ik vroeg me af wat een 'always long' tactiek voor gevolgen zou hebben. Elke dag neem je een long positie in op opening (of beter een overnight futures op slot de dag ervoor). Zet een stop loss op bv -0,4%. Als je niet wordt uitgestopt zet je de stop bij volgend slot weer op -0,4% en laat je de positie lopen.

Er is een redelijke kans dat je intra day wordt uitgestopt (vooral in volatiele tijden) en nog erger: dat de beurs na een intra day stoploss alsnog stijgt. En toch is dat een zeer profijtelijke werkwijze. De kracht van elke dag consequent zijn en verder niet meer handmatig en impulsief ingrijpen is enorm! Dit vermoeden had ik al natuurlijk, maar het effect is veel groter dan ik had verwacht.

Het zwakke punt zoals altijd: de trader zelf. Want deze moet kunnen doorstaan dat hij in extreem volatiele tijden soms 5 tot 8 dagen achter elkaar wordt uitgestopt (met een klein verlies dat wel). En dat van al die keren er ook nog wel gemiddeld een kwart 'ongelukkig' zijn, dus dat na de stop de markt alsnog stijgt. De trader moet dus de discipline hebben om al die (frustrerende) sessies gewoon uit te zitten en pas op slot weer in actie te komen.

Zelf volg ik al een tijd de regel van maximaal 1 trade per dag (zowel long als short) en dat is een zeer ontspannen werkwijze. Ik lees nog wel eens van traders 'dat ze handen aan de knoppen hebben', maar dat is naar mijn mening een kansloze weg. Het menselijk brein kan niet met geld omgaan en al helemaal niet in spannende situaties van FED/ECB/macro berichten.

Een andere reden dat 'always long' beter werkt dan 'always short' is uiteraard dat beursdalingen vaak korter duren en scherper zijn dan stijgingen die rustiger zijn en langer duren. Maar zelfs in scherp dalende markt zitten soms enorme stijgingsdagen (zie begin 2009 bv).

Kortom, de kracht van de stoploss en het consequent toepassen is enorm, helemaal als je daarnaast een systeem hebt dat met een positieve verwachtingswaarde de dagelijkse richting goed voorspelt. Dit geeft nog weer eens een grote verbetering tov long only. Dus handen juist niet aan de knoppen, maar afblijven! ;-)

Het gaat te ver om mijn spreadsheet hier te posten, dat is een redelijk ding en vergt veel uitleg. Dit construeren laat ik over aan de ijverige lezer zelf ;-)
Laatst bewerkt: 26 aug 2014 12:39 door GreedAndFear.eu.

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • GreedAndFear.eu
  • GreedAndFear.eu's Profielfoto
26 aug 2014 12:14 #2776 door Gompie

Bakstenen schreef :

ArnoB schreef : Bij DAX duidelijk onder de 9460 lijkt mij op weg naar de 9415 waar steun ligt.

vandaag is het makkelijk je koopt op 9467 en verkoopt op 9480 ,alleen ik heb gene glazen bol


Zie nog geen duidelijke aanwijzing dat het verder gaat zakken.

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • Gompie
  • Gompie's Profielfoto
26 aug 2014 11:37 #2775 door Bakstenen

ArnoB schreef : Bij DAX duidelijk onder de 9460 lijkt mij op weg naar de 9415 waar steun ligt.

vandaag is het makkelijk je koopt op 9467 en verkoopt op 9480 ,alleen ik heb gene glazen bol

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • Bakstenen
  • Bakstenen's Profielfoto
26 aug 2014 11:28 #2774 door ArnoB
Bij DAX duidelijk onder de 9460 lijkt mij op weg naar de 9415 waar steun ligt.

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • ArnoB
  • ArnoB's Profielfoto
26 aug 2014 11:13 #2773 door Linkerbaan

Bakstenen schreef :

Spin schreef : dit soort doorstijgen op laag volume....gaat meestal niet zo goed plotseling

dat zijn de mooiste stijgingen ,iedereen durft niet in te stappen en toch gaat de koers hoger


men stapt wel in anders stijgt t niet :P
ben ervandoor, succes allen!

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • Linkerbaan
  • Linkerbaan's Profielfoto
26 aug 2014 11:08 #2772 door Bakstenen

Spin schreef : dit soort doorstijgen op laag volume....gaat meestal niet zo goed plotseling

dat zijn de mooiste stijgingen ,iedereen durft niet in te stappen en toch gaat de koers hoger

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • Bakstenen
  • Bakstenen's Profielfoto
26 aug 2014 11:03 #2771 door Spin
dit soort doorstijgen op laag volume....gaat meestal niet zo goed plotseling

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • Spin
  • Spin's Profielfoto
26 aug 2014 10:47 #2770 door Fred

ArnoB schreef :

Fred schreef : Uitermate saai dit.

Stilte voor de ...


Het is te hopen....

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • Fred
  • Fred's Profielfoto
26 aug 2014 10:45 #2769 door C49
Nog 3,5 tradingdag deze maand en als de dax zo blijft hebben we een prachtige hammer op de maandgrafiek.

Bijlagen:

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • C49
  • C49's Profielfoto
26 aug 2014 10:44 #2768 door ArnoB

Fred schreef : Uitermate saai dit.

Stilte voor de ...

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • ArnoB
  • ArnoB's Profielfoto
26 aug 2014 10:36 #2767 door Fred
Uitermate saai dit.

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • Fred
  • Fred's Profielfoto
26 aug 2014 10:33 #2766 door Fred

Linkerbaan schreef : dax op uur rsi basis oversold maar wel door weerstandslijntje en zou nu een beetje vreemde top zijn van dit trendkanaaltje

dus ik ik weet t niet

aex ook nog geen direct omkeer signaal volgens mij?
iemand?


nee :unsure:

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • Fred
  • Fred's Profielfoto
26 aug 2014 10:27 #2765 door ArnoB

Gompie schreef : blijft rond de 50% hangen. valt niet te traden. 50% daggrafiek is 9475

Nog even en we krijgen hier een flatline :huh:

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

  • ArnoB
  • ArnoB's Profielfoto
Tijd voor maken pagina: 0.585 seconden