Deze site maakt gebruik van cookies om het beste gebruikersgemak te garanderen.

Day Trading

14 juni 2015 21:23 #8791 door Linkerbaan
Ovrrleg grieken gestaakt. Donderdag een belangrijke meeting met EU die als laatste kans gezien wordt

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

• Linkerbaan
  • Linkerbaan's Profielfoto
14 juni 2015 17:10 #8790 door Bakstenen

Gompie schreef : Een andere kijk op de grieken??

Op artikel klikken.

digitaleeditie.nrc.nl/digitaleeditie/NH/..._02/index.html#page2

URL kan ik niet openen heb geen account daar

• Bakstenen
  • Bakstenen's Profielfoto
14 juni 2015 12:12 - 15 juni 2015 04:54 #8789 door Gompie
Een andere kijk op de grieken??

Op artikel klikken.

digitaleeditie.nrc.nl/digitaleeditie/NH/..._02/index.html#page2

een citaat uit het bericht:
Griekse banken worden met ‘noodliquiditeit’ (Emergency Liquidity Assistence) van de ECB overeind gehouden. Volgens Sinn is het geld nog niet binnen of het wordt opgenomen en verdwijnt voor een belangrijk deel naar het buitenland, op rekeningen of in vastgoed, en onder matrassen. Wat er vervolgens ook in Griekenland moge gebeuren, dáár verliezen die euro’s hun waarde niet.
„De Grieken hebben op deze manier 142 miljard euro aan welvaart verzameld”, zegt Sinn. „Wie zegt dat Varoufakis een slechte politicus is, begrijpt het niet.” De Griekse minister wordt door zijn hippe kledingstijl en altijd wat hautaine manier van praten vaak weggezet als een politieke nitwit. Volgens Sinn wordt de ex-speltheoreticus Varoufakis zwaar onderschat. „Hij is een zeer, zeer goede econoom. Ik begrijp veel van zijn argumenten.”

Onlangs beweerde Varoufakis dat 90 procent van de internationale noodsteun die naar Griekenland is gegaan, is gebruikt voor het redden van Noord-Europese banken die tot hun nek in Griekenland zaten – en dat het geld dus niet ten goede is gekomen aan de Griekse samenleving zelf. Varoufakis heeft een punt, maar hij overdrijft, zegt Sinn. De Duitse econoom schat dat eenderde van de noodsteun ten goede van Noord-Europese banken is gekomen. Nog eenderde verdween naar het buitenland of onder matrassen – naar de bruidsschat dus.
Laatst bewerkt: 15 juni 2015 04:54 door Gompie.

• Gompie
  • Gompie's Profielfoto
14 juni 2015 11:06 #8788 door Bakstenen

C49 schreef : De enige oplossing voor de grieken ( zowel economisch als politiek) is de invoering van een dual currency system.
Uit de Euro stappen zou rampzalig zijn voor de griekse economie , laat staan de EU verlaten , wat wel eens dramatischere gevolgen zou kunnen hebben.

Denk ook niet dat Rusland of China staan te trappen om miljarden en die bodemloze put te gooien, maar als mijn huis onder water staat moet ik ook zorgen dat mijn schuld minder wordt dus laten ze eerst daar maar eens wat aan doen,en zelf denk ik ook de Grieken het nog moeilijker krijgen,maar geven we ze geld dan krijgen we hier in Europa een vervolg daarop.
Alles wat je doet is niet goed

• Bakstenen
14 juni 2015 10:37 #8787 door C49
De enige oplossing voor de grieken ( zowel economisch als politiek) is de invoering van een dual currency system.
Uit de Euro stappen zou rampzalig zijn voor de griekse economie , laat staan de EU verlaten , wat wel eens dramatischere gevolgen zou kunnen hebben.

• C49
  • C49's Profielfoto
13 juni 2015 18:17 #8785 door Knakenpoetser
Hier heel erg druk met projecten.

Ik doe af en toe nog goede zaken met wat posities in EURUSD en Esjes.

Linkerbaan schreef : @Sunshine: gaat niet slecht, discipline blijft een puntje van aandacht, zodra ik dat monster getemd heb....

@Knakenpoetser, zo da's lang gelee!

Volgens mij, nu we eenmaal in deze situatie zitten; griekenland schuldenlast verlichten door rentelast te verlagen (schuld laten staan), plan om naar betere export en goed belastingsysteem toe te werken wat meer tijd geven.
Beter volle aandacht aan motor tuning dan geen benzine

• Knakenpoetser
  • Knakenpoetser's Profielfoto
13 juni 2015 15:43 #8784 door Linkerbaan
@Sunshine: gaat niet slecht, discipline blijft een puntje van aandacht, zodra ik dat monster getemd heb....

@Knakenpoetser, zo da's lang gelee!

Volgens mij, nu we eenmaal in deze situatie zitten; griekenland schuldenlast verlichten door rentelast te verlagen (schuld laten staan), plan om naar betere export en goed belastingsysteem toe te werken wat meer tijd geven.
Beter volle aandacht aan motor tuning dan geen benzine

• Linkerbaan
13 juni 2015 14:30 #8783 door Bakstenen

Knakenpoetser schreef : @LB: ik verwacht een flinke opluchtingsrally op het moment dat Griekenland de wacht aangezegd wordt. Of het dan uit de Euro, EU etc. moet stappen is een 2de. Terug naar de Drachme is voor de griekse bevolking het beste.

Zal niet weten of de Drachme beter is ten eerste betalen ze veel meer rente en uitstappen is voor ons het beste maar niet voor de Grieken dan raken ze helemaal achterop,ze hebben gewoon niet de moed om de tering naar de nering te zetten Ierland,Portugal Spanje die deden dat wel en dat loont,maar wat denk je wat er hier gebeurd als de rente gaat stijgen met de schuld die wij hebben dan moeten we echt bezuinigen en weet niet wie er dan de regering is maar geen elke heeft in de twee kamers een meerderheid

• Bakstenen
13 juni 2015 14:26 #8782 door Bakstenen

Sunshine schreef :

Bakstenen schreef :

Sunshine schreef :

Sunshine schreef : aex op de 30 minuten grafiek een inside bar, de uitbraak boven of onder deze candle een kleine positie beginnen op te bouwen

niet helemaal verkeerd voor een amateur tussen al deze proffs, zal wel weer beginners geluk zijn geweest.... helaas een klein positie maar.

Ha ha Sunshine een amateur dan kom ik van Mars,alles goed verders nog steeds op zee?.

ik zit nog steeds op zee, of eerlijk gezegd de komend jaar in de Prinses Alexiahaven bij de tweede Maasvlakte. Daar wordt het schip verder afgebouwd. Hoe is het met Bakstenen, nog steeds voor de fun huizen aan het bouwen.

Hoe gaat het met Linkerbaan, zo te lezen gaat het traden je goed af.

Klopt ik werk alleen nog omdat ik het leuk vind moet niet meer, en dat werkt lekker :P en verders prima zat een jaar geleden vast op basis van de candles heb toen de filmpjes van Steve Bigalow gedownload en dat opende de ogen ,alleen ik blijf nooit lang zitten er komen steeds nieuwe kansen dan mis ik die lange rally die soms voorbij komt

• Bakstenen
13 juni 2015 13:45 #8781 door Knakenpoetser
@LB: ik verwacht een flinke opluchtingsrally op het moment dat Griekenland de wacht aangezegd wordt. Of het dan uit de Euro, EU etc. moet stappen is een 2de. Terug naar de Drachme is voor de griekse bevolking het beste.

• Knakenpoetser
13 juni 2015 13:39 #8780 door Knakenpoetser
Hele goede middag traders :-)

• Knakenpoetser
13 juni 2015 11:49 #8779 door Sunshine

Bakstenen schreef :

Sunshine schreef :

Sunshine schreef : aex op de 30 minuten grafiek een inside bar, de uitbraak boven of onder deze candle een kleine positie beginnen op te bouwen

niet helemaal verkeerd voor een amateur tussen al deze proffs, zal wel weer beginners geluk zijn geweest.... helaas een klein positie maar.

Ha ha Sunshine een amateur dan kom ik van Mars,alles goed verders nog steeds op zee?.

ik zit nog steeds op zee, of eerlijk gezegd de komend jaar in de Prinses Alexiahaven bij de tweede Maasvlakte. Daar wordt het schip verder afgebouwd. Hoe is het met Bakstenen, nog steeds voor de fun huizen aan het bouwen.

Hoe gaat het met Linkerbaan, zo te lezen gaat het traden je goed af.

• Sunshine
  • Sunshine's Profielfoto
13 juni 2015 09:16 #8778 door Bakstenen
@ Linkerbaan,
de meesten hebben het er over dat Griekenland eigenlijk niet tot de Euro toegetreden had mogen worden en nu is het ineens een verandering van de wereld als het gebeurd,en wat er ook gebeurd de groten bepalen wat er gebeurd als Amerika Sadam had laten zitten hadden we nu niet van IS gehoord,als Poetin niet de Krim had ingelijfd had dat ons ook wat euro,s gescheeld

• Bakstenen
13 juni 2015 09:12 #8777 door Bakstenen

Sunshine schreef :

• Bakstenen
13 juni 2015 06:59 #8776 door Linkerbaan
Economie & Politiek
Wat doet een Grexit met Europa?

Vandaag, 06:00

Update: vandaag, 06:50

Wat doet een Grexit met Europa? (PDF)

Moet Griekenland koste wat kost in de eurozone worden gehouden? Lang bestond de vrees dat Griekenland loslaten het begin van het einde voor de euro zou zijn. En speelt zo'n drama op de grens met de Balkan en het Midden-Oosten Vladimir Poetin niet te veel in de kaart, Poetin, die maar wat graag een handje helpt om de EU te destabiliseren? Onze correspondenten peilden meningen bij politieke en economische strategen in verschillende hoofdsteden. De eurolanden en het IMF kunnen een Grexit of monetaire quarantaine wel riskeren, vinden de meeste. Misschien is die zelfs noodzakelijk. Alleen oud-Navo-baas Jaap de Hoop Scheffer houdt zijn hart vast.

De Hoop Scheffer ziet bij een Grexit geopolitieke dreigingen

Jaap de Hoop Scheffer vertrok in 2009 bij de Navo, waar hij vijf jaar secretaris-generaal was. Tegenwoordig is hij hoogleraar internationale relaties en diplomatieke praktijk aan de campus Den Haag van de Universiteit Leiden. Daarnaast is hij commissaris bij Air France-KLM en voorzitter van de Adviesraad Internationale Vraagstukken in Den Haag en voorzitter van de raad van toezicht van het Rijksmuseum.

De Hoop Scheffer over de geopolitieke dimensies van een ‘Grexit’, een vertrek van Griekenland uit de eurozone: ‘Het is kortzichtig en risicovol Griekenland af te laten drijven van Europa. Onderhandelaars zouden veel meer de geopolitieke dreigingen van een Grexit moeten benoemen, ook om draagvlak onder de bevolking te creëren. Geografie doet er toe en geopolitiek speelt zeer onterecht een ondergeschikte rol in deze kwestie.’

Politiek zweven

‘Het is van groot belang voor de Europese Unie dat Griekenland binnen de eurozone blijft. Een Grexit betekent niet meteen dat Griekenland ook uit de EU of de Navo vertrekt, maar het gaat politiek toch zweven. Ik ben daar persoonlijk niet heel gerust op. President Vladimir Poetin van Rusland zal zijn aandacht toch nadrukkelijker gaan vestigen op Griekenland, net zoals hij doet met Hongarije bijvoorbeeld. Hij probeert vanuit zijn perspectief bepaalde Europese landen wat los te weken uit hun vertrouwde structuren. Hij geeft bijvoorbeeld ook financiële steun aan het eurosceptische Front National van Marine Le Pen in Frankrijk. Een breuk in de Europese eenheid, op wat voor manier dan ook, is daarom niet goed.’

‘Dat gegeven maakt trouwens de onderhandelingspositie van Europa met Griekenland over schuldverlichting niet sterker. Integendeel. Bondskanselier Angela Merkel van Duitsland wil een Grexit koste wat kost vermijden, omdat zij zich wel degelijk zeer bewust is van de geopolitieke gevolgen die het kan hebben. Datzelfde geldt voor president Barack Obama van de Verenigde Staten. De Griekse kaart in het onderhandelingsspel is daarmee sterker dan wij allemaal denken. Kijk, die torenhoge Griekse schuld gaat nooit afgelost worden, dat is onmogelijk. Politici zullen het nooit hardop zeggen, maar dat geld komt niet meer terug, daar is iedereen het wel over eens. Er zal dus hoe dan ook afgeboekt moeten worden. Of Griekenland nu in de euro blijft of niet.’

Achtertuin

‘Ook in de Chinese politieke analyse speelt Griekenland een rol. Het is bijvoorbeeld opvallend hoezeer de Chinese president Xi Jingpin geïnteresseerd is in de Griekse haven van Piraeus, voor zijn moderne variant van de Zijderoute. Maar ook energie speelt een belangrijke rol in het gebied. Europa is nog steeds te afhankelijk van Russisch gas. Waar gaan nieuwe pijpleidingen lopen? Daarin speelt Griekenland, maar ook Turkije, een belangrijke strategische rol.’

‘Griekenland grenst aan de Balkanregio en dat is de achtertuin van Europa. Het is daar nog steeds niet stabiel. Poetin kiest ook daar een proactieve opstelling. De Balkan is strategisch en geopolitiek een zeer belangrijke regio voor Europa en het aangrenzende Griekenland dus ook.’

‘Griekenland is een buitengrens van Europa. Kijk naar de recente migrantenstromen uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Op eilanden als Kos en Lesbos zie je de 'World of order' en de 'World of disorder' elkaar ontmoeten. Die termen leen ik trouwens van Thomas Friedman van de New York Times. Syrische vluchtelingen liggen langs de kant van de weg, waar westerse toeristen een 'fun tour' maken. Die beelden zijn niet te bevatten. Dat speelt zich ook allemaal af in Griekenland; dat moeten we niet vergeten. Dus ook vanuit dat menselijke oogpunt moet Griekenland altijd een volwaardige partner van Europa blijven.’

Griekenland? 'Zet er een hek omheen'

Daniel Gros, directeur van de Brusselse denktank CEPS, ziet het somber in voor Griekenland. Het mist de traditionele reflex van een land dat zich herstelt van een betalingsbalanscrisis. ‘De import is wel gekelderd, maar de export veert niet op zoals in Ierland en Portugal. Je moet goed zoeken als je een land wilt vinden dat zo gesloten is, zo’n klein exportpotentieel heeft en zo’n verstoord binnenlands bestuur. Uiteindelijk kom je dan bij Argentinië uit’, aldus Gros. Dat land ging in 2002 failliet.

Gros ziet maar één uitweg: 'Zet er een groot hek omheen, want het probleem is kapitaalvlucht. Voer kapitaalrestricties in, dan kunnen ze doen wat ze willen'. De andere eurolanden begingen volgens hem een ‘grote vergissing’ toen ze Griekenland onder hun hoede namen. ‘Nu zeggen we: Ik wil dat jij pijnlijke maatregelen neemt zodat ik jou geld geef om mij terug te betalen. We geven ze 7 mrd? Ze geven het terug aan de ECB. Herverpak al die schuld voor een periode van twintig jaar, tien jaar rentevrij, en daarna is het: bye bye, doe lekker wat je wilt’.

Bankrun

Gros verwacht dat Griekenland dan gaat hervormen omdat het exportinkomsten nodig heeft en niet ‘doet alsof om weer geld te krijgen’. Dan is er geen alternatief. Het is volgens de Duitse econoom 'meer en meer' waarschijnlijk dat de ECB Griekse banken afsluit van het Target-systeem, de monetaire bloedbaan van het eurosysteem. ‘En dan is het aan de Grieken: of je voert restricties in, of je hebt een klassieke bankrun.’

Gros lacht de vrees dat Griekenland dan wegdrijft van Europa luid weg. ‘Dus daarom dwingen we ze papiertjes te tekenen, om dat te voorkomen? Je hebt een tiener die in slecht gezelschap verkeert en dan vraagt hij geld van je om dat niet te doen. Wat doe je? De Noord-Europese benadering is dat je na een tijdje zegt: je staat er alleen voor. De Zuid-Europese is: kom terug naar mama en we geven je een auto. Ik nodig de Russen uit om de Grieken €200 mrd te geven'.

Grexit versterkt as Berlijn-Parijs

Betekent een Grexit de opmaat voor een golf aan andere landen die de eurozone verlaten? Aart Jan de Geus, voorzitter van de invloedrijke Duitse denktank Bertelsmann Stichting, gelooft er niks van. Hij verwacht dat Griekenland bij een vertrek uit de euro te kampen krijgt met nog veel meer armoede dan nu. 'Dat zal extreem-linkse of nationalistische partijen in andere landen zoals Spanje of Portugal de wind uit de zeilen nemen.'

De Grieken staan volgens hem voor een moeilijke keuze bij het accepteren van de Europese hervormingseisen. Ze kunnen voet bij stuk houden en de hervormingen afwijzen. Dat betekent een vertrek uit de eurozone. Maar ze kunnen ook buigen, en daarmee hulp van Europa veiligstellen. 'Het is niet Brussel, Berlijn of Parijs die daarover beslist. Het is helemaal aan Athene zelf.'

Samenwerking

Mocht het tot een Grexit komen, dan zal dat de samenwerking tussen Frankrijk en Duitsland nog belangrijker maken. De Geus: 'Je kunt je afvragen of Frankrijk met zijn zwakke economie nog relevant genoeg is om aan Europa leiding te geven, maar Duitsland zal er alles aan gelegen zijn de as Berlijn-Parijs in leven te houden.'

Wat Duitsland volgens hem in geen geval wil, is dat het gezien wordt als degene die het voortouw moet nemen in Europa. Heel nauw samenwerken is dan een must. Het Verenigd Koninkrijk is geen optie, want dat staat te sceptisch tegenover het Europese project, Spanje en Italië zijn economisch te zwak, en Nederland en België te klein. Wat overblijft is de as Parijs-Berlijn.

Maar is de kans op conflicten tussen Parijs en Berlijn niet groot? De Geus denkt van niet. De politieke agenda van Duitsland bestaat uit twee belangrijke zuilen: een sterk Europa met sterke instituten en een 'stabiliteitsunie', waarbij de oude waarden van het Verdrag van Maastricht in ere hersteld worden. De Geus: 'Zolang op de lange termijn de trend is veiliggesteld naar een politieke unie met sterke instituten, is Berlijn op korte termijn best bereid concessies te doen bij de begrotingseisen.'

Voor Obama is een pro-westerse regering in Athene erg belangrijk

Griekenland is van geopolitiek belang voor Europa, de Verenigde Staten én Rusland. Maar die sleutelrol hoeft geen gevaar te lopen als Griekenland de eurozone zou verlaten. Dat zegt politiek analist Robert Kahn van de denktank Council on Foreign Relations (CFR) in Washington.

‘Ik acht de kans groot dat de positie van Griekenland binnen de eurozone onhoudbaar is. Maar dat betekent nog geen verwijdering van Europa of de westerse wereld. Neem Polen, daar is driekwart van de bevolking tegen de euro. Maar ze voelen zich heel erg betrokken bij Europa. Net als bij Griekenland ligt hun toekomst in Europa. De Griekse economie heeft tijd nodig om te herstellen. Dat lukt misschien beter buiten de eurozone. Ze blijven sowieso gewoon lid van de Europese Unie.’

Griekenland is volgens de CFR-analist een toegangspoort tot Europa. In de regio komen veel vluchtelingen binnen uit conflicten in landen als Syrië en Libië. Zowel voor de VS als voor Rusland is Griekenland van economisch en strategisch belang. ‘Rusland wil een gaspijplijn door Griekenland. Ze kunnen daarmee hun invloedssfeer uitbouwen in Europa. Dat is belangrijk voor ze. Maar het is onnozel om te denken dat Rusland Griekenland nu financieel te hulp schiet. Ze kunnen door de sancties helemaal niet met geld smijten.’

Schokbestendig

In 2012 waarschuwde Obama dat de Europese schuldencrisis ‘als een donkere wolk over de Atlantische Oceaan’ zou trekken. Nu is die zorg minder groot. De Amerikaanse economie bloeit op en kan externe schokken beter opvangen. ‘We willen graag een overeenkomst zodat de Europese economie weer een groeipad kan inslaan. Dat helpt onze economie. Maar de Amerikanen hebben zich, met uitzondering van de laatste zes weken, niet meer zo uitgesproken bemoeid met de eurocrisis. De Europeanen hadden er genoeg van de les gelezen te worden. Voor Obama is een pro-westerse regering in Athene wel erg belangrijk.’

Kahn werkte jarenlang voor het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Hij zegt dat het IMF ook steken heeft laten vallen. ‘Ze hadden eerder een streep moeten trekken. Er zijn te veel leningen verstrekt zonder stringente voorwaarden. Het IMF had er meer rekening mee moeten houden dat de Grieken hun toezeggingen niet zouden nakomen. Ik ben ook geen fan van de troika: de ECB, het IMF en de Europese Commissie.’

De politiek analist uit Washington gelooft niet dat het IMF de lat steeds lager legt met hulp aan landen als Griekenland en Oekraïne en zo steeds meer ongemerkt de politiek wordt ingezogen. ‘Laten we niet naïef zijn. Financiële steun wordt altijd gekoppeld aan politieke doelen. Dat was ook zo in de crisis van de vroege jaren tachtig en gedurende de Aziëcrisis.’

Weglekkend geld

De euro en de gedachte dat integratie via de gemeenschappelijke munt een nieuwe verwoestende oorlog in Europa kan voorkomen, leeft voort in de hoofden van politici, zegt Kahn. ‘De gemiddelde Europeaan, zeker de jongere, is daar niet mee bezig. Die willen economische kansen en zijn minder geïnteresseerd in de historische argumenten.’

Kahn zegt mee te leven met de Duitsers die solidariteit en de territoriale integriteit van de eurozone en de Europese Unie erg belangrijk vinden. ‘Het land profiteert als exportnatie ook enorm van de euro en vrijhandel. Maar of Griekenland nu in de euro zit of niet doet er economisch niet veel toe voor ze. De prijs die de Duitsers betalen is enorm. Dit gaat over het structureel weglekken van geld.’

Kahn wil Griekenland geen ‘mislukte staat’ noemen. ‘Het is een land dat politiek gezien slecht is geleid. Griekenland had aspiraties om economisch mee te komen in de EU. Maar die belofte konden ze niet inlossen. Het is een falen van de politiek. Duitsland wil een streep trekken en dat ook uitstralen. De Griekse regering wil iets totaal anders dan de andere Europese hoofdsteden. Landen als Griekenland zullen de discipline van de markt moeten erkennen en de consequenties moeten accepteren.’

• Linkerbaan
12 juni 2015 23:03 - 12 juni 2015 23:04 #8775 door Sunshine

Laatst bewerkt: 12 juni 2015 23:04 door Sunshine.

• Sunshine
  • Sunshine's Profielfoto
Tijd voor maken pagina: 0.689 seconden