Day Trading
De wereld was maandag opnieuw getuige van een bloedbad op de Chinese aandelenbeurzen. Sjanghai, waar de belangrijkste graadmeter met liefst 8,5% daalde, nam beurzen wereldwijd mee in zijn val. Beleggers, economen en ondernemers: iedereen vraagt zich af of men getuige is van een gezonde correctie op de aandelenmarkten, of dat er sprake is van een bredere neergang die de wereldeconomie zal doen beven.
Honderden miljarden verdampt
De beleidsmaatregelen waar Peking enkele weken geleden de aandelenbeurzen nog mee wist te stutten, blijken maar kort te hebben gewerkt. Door de koersdaling van maandag verdampten opnieuw honderden miljarden euro’s aan beurswaarde. De koersval werd nog geremd, doordat aandelen maximaal 10% per dag mogen dalen.
Volgens een woordvoerder bij beurswaakhond CSRC zal onverminderd worden doorgegaan ‘met het opkopen van aandelen om de markten te stabiliseren’. Desalniettemin wordt er steeds openlijker getwijfeld aan de bereidheid van Peking om de onstuimige markten te temmen. Uit notulen van een vergadering van China’s leiderschap blijkt dat er in juni voor het eerst met geen woord is gerept over extra monetaire verruiming. Ook nu, tijdens een zomerbijeenkomst in Peking, treffen Chinese leiders elkaar in een spagaat. Men wil de economie enerzijds grondig hervormen, maar weigert te accepteren dat de groei daar onder lijdt.
Te hard gegroeid
Hoewel er niemand is die rekent op een totale ineenstorting van de economie, dreigen de recente ontwikkelingen de economie wel te remmen. ‘De groeiratio zal in de komende jaren flink lager zijn, dan waar velen nu nog vanuit gaan’, zegt Chen Heng, hoogleraar financiële economie aan de universiteit van Hongkong. ‘China is in de afgelopen jaren simpelweg langere tijd op een te hoog tempo gegroeid.’
Mogelijkheden voor lokale overheden om bij te sturen, worden sinds dit voorjaar beperkt. Voorheen konden zij met participaties in staatsondernemingen als onderpand nog geld lenen bij de bank, wat overheden bij opgaande koersen extra ruimte gaf tot stimulering. Met dalende koersen, en druk van Peking om lokale overheden beter in het gareel te houden, zijn die mogelijkheden nu ingeperkt.
Ook beursgenoteerde bedrijven en beleggers die hun aandelen als onderpand hebben afgegeven bij hun bank om geld te kunnen lenen, moeten diezelfde leningen bij sterk dalende koersen per ommegaande inlossen, wat een versnelling van koersdalingen in de hand werkt. Beleggers die wel een keuze hebben neigen te verkopen om te profiteren van de prille herstelrally in de laatste weken.
'Goede fundamenten'
Iedereen gist naar de afloop. Economen en analisten wijzen terecht op de goede fundamenten onder de Chinese economie. Want hoewel de inkoopmanagersindices maandenlang wijzen op een terugval, viel het groeicijfer over het tweede kwartaal een fractie hoger uit dan analisten hadden voorzien. ‘De consumptie, en ook de winkelverkopen ontwikkelen zich nog altijd goed. Verder is de vastgoedmarkt aan het uitbodemen’, meent Daniel Tubbs, portfoliomanager Azië bij Mirabaud Asset Management. Ook Leland Miller, die met zijn China Beige Book elk kwartaal de economische activiteiten in kaart brengt, blijft overtuigd van China’s potentieel. ‘Wij zien dat omzetten en winsten van kleinere bedrijven tegen de officiële berichtgeving in nog altijd stijgen, de werkgelegenheid neemt toe. De reële economie laat duidelijk een ander beeld zien dan wat de aandelenmarkt ons doet vermoeden.’
Geen aanjager meer
China was de afgelopen jaren de aanjager van de wereldeconomie. Maar de twijfel of het land die rol nog kan waarmaken, ligt inmiddels in menig boardroom open en bloot op tafel. Australië, Chili en Brazilië, hebben allen te maken hebben met China’s gestilde honger naar grondstoffen. De Rotterdamse haven zag zijn containeroverslag in het eerste halfjaar afvlakken, en ook multinationals als Philips en AkzoNobel zeggen ‘zorgen’ te hebben over de ontwikkeling van de Chinese economie. ‘China is niet meer die constante groeimarkt die het tien jaar lang is geweest’, zo stelde AkzoNobel-topman Ton Buchner bij de presentatie van de tweedekwartaalcijfers.
Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.
- Linkerbaan
-
Zodra de opening hoger is (en niet te hoog) kun je direct long instappen voor een rit van die dag.Bakstenen schreef : Jij hebt het over een kicker signaal maar dan nog kan je daar pas van spreken als de dag om is
Voorbeeld van ASML
- ArnoB
-
- Bakstenen
-
Jij hebt het over een kicker signaal maar dan nog kan je daar pas van spreken als de dag om isArnoB schreef :
Behalve wanneer de candle op het laagste punt sluit en je de volgende dag direct open boven de gehele candle. Dit patroon zat bij de van Bigalow en moet zeggen dit is een zeer betrouwbare, maar komt ook weinig voor.Bakstenen schreef :
Kan ook niet de AEX was de hele dag rood,vandaag krijg je pas een ommekeer candleLinkerbaan schreef : zoals aex dagcandle eruit ziet, vraag ik me af of dit wel de echte start van de opleving is
- Bakstenen
-
Behalve wanneer de candle op het laagste punt sluit en je de volgende dag direct open boven de gehele candle. Dit patroon zat bij de van Bigalow en moet zeggen dit is een zeer betrouwbare, maar komt ook weinig voor.Bakstenen schreef :
Kan ook niet de AEX was de hele dag rood,vandaag krijg je pas een ommekeer candleLinkerbaan schreef : zoals aex dagcandle eruit ziet, vraag ik me af of dit wel de echte start van de opleving is
- ArnoB
-
- Bakstenen
-
aex: heb rond fti 482 helft longs eruit gedaan alvast, omdat ik een weerstand bij MA50 daggrafiek verwacht
Zou mooi zijn als we een up-rit kunnen maken in de DAX, maar heb nog steeds geen vol vertrouwen in mijn positie. Boven de 11150 ga ik me prettiger voelen.
Iedereen is negatief over Olie, zal mij niet verbazen als hier een mooie instap long ligt voor korte termijn iig.
Zit sinds gisteren long in Goud met hefboom en mijn target is min. 1125
- ArnoB
-
Netjes gedaan FDAX wil niet zakken zo te zien en de ES ook hoger dus je hebt een mooie rugwindLinkerbaan schreef : sorry Bakstenen, we hadden het over olie en ik antwoord met aex positie
idd olie nog ff wachten
- Bakstenen
-
is dit die uitbraak die gaat doorzetten?

idd olie nog ff wachten
en behoorlijk forse positie dus ik ben al weer blij
Fundamentele aspecten aan de beurs koppelen, zeker lange termijn effecten, heb ik afgeleerd, ik kan er persoonlijk niets mee.
-
Bakstenen schreef :
Technisch is ook hetzelfde verhaal, fundamenteel zie ik alleen maar lagere koersen binnenkort komt Iran ook in de markt en de Arabische staten zijn de VS aan het uitroken gewoon door blijven produceren en zo proberen dat het Schaliegas te duur wordt.Linkerbaan schreef : Gaat het nog eens interessant worden long op Olie te gaan?
Technisch zie je dat de koers het 38,2 Fibo niet kon uit nemen ik zie geen reden om een long in te nemen
Technisch is ook hetzelfde verhaal, fundamenteel zie ik alleen maar lagere koersen binnenkort komt Iran ook in de markt en de Arabische staten zijn de VS aan het uitroken gewoon door blijven produceren en zo proberen dat het Schaliegas te duur wordt.Linkerbaan schreef : Gaat het nog eens interessant worden long op Olie te gaan?
Technisch zie je dat de koers het 38,2 Fibo niet kon uit nemen ik zie geen reden om een long in te nemen
- Bakstenen
-